Zdjęcie panoramiczne
Kaplica architektonicznie jest jednorodna z bryłą całego kościoła powstałego w poł. XVIII w., i stanowi symetryczną parę do kaplicy północnej. W dokumentach źródłowych dotyczących kościoła brak wiadomości na temat kaplicy, z wyjątkiem późnej informacji, zawartej w inwentarzu z 1935 r., gdzie opisano ją jako kaplicę Serca Jezusowego, urządzoną w 1926 r. sumptem ówczesnego proboszcza ks. kanonika Bolesława Sadowskiego.
Należy uznać, że pokrywająca całe niewielkie kwadratowe pomieszczenie dekoracja freskowa, o wspólnym programie ikonograficznym czczącym Mękę Pańską, powstała równolegle z pozostałą późnobarokowo-rokokową dekoracją wykonaną w kościele. Analiza stylowa malowideł jednoznacznie wskazuje, że również jej autorem jest Sebastian Eckstein. Pierwotna koncepcja fundatora odnośnie do funkcji oraz uzupełnienia iluzjonistycznej dekoracji kaplicy nie jest znana.
Tworząc dekorację kaplicy południowej w Tykocinie, artysta inspirował się wieloma wzorami graficznymi, łącząc ze sobą elementy pochodzące z różnych źródeł, m.in. swobodnie przetworzył kompozycję Josepha Sebastiana Klaubera, przedstawiającą anioła niosącego Arma Christi.
Przedstawienie Chrystus przy kolumnie biczowania najprawdopodobniej zostało wpasowane we wnękę w iluzjonistycznie malowanym ołtarzu, gdyż jej kształt idealnie odpowiada formie ramy obrazu. Wizerunek umęczonego Zbawiciela tworzy spójną ikonograficznie całość z polichromiami Sebastiana Ecksteina przedstawiającymi anioły i putta trzymające narzędzia Męki Pańskiej – Arma Christi.